utorok 10. mája 2016

Slovenský Eurorunner v H0 - ER 20 009 MRCE

Liberalizácia trhu nákladnej železničnej dopravy so sebou na koľaje priniesla rôznych súkromných dopravcov, ktorí svojimi vozidlami pomerne zaujímavo spestrili slovenské trate. Keďže železničné modelárstvo by malo čo najvernejšie zobrazovať stav na železnici v danej dobe (epoche), pre modelárov súčasnej epochy je vhodné reflektovať aj túto skutočnosť. Niekedy k tomu netreba veľa a postačí aj obyčajný sériovo vyrábaný zahraničný model :)

Rušeň typu ER 20 (Eurorunner alebo z pôvodného konceptu SIEMENSu pre OBB zvaný aj Herkules) križuje európske trate už niekoľko rokov a stal sa súčasťou "flotily" viacerých národných či súkromných dopravcov. Pokiaľ nie ste až tak majetný :) môžete si rušeň aj dlhodobo prenajať od viacerých spoločností. Jednou z nich je aj spoločnosť MRCE Dispolok. Dizajnéri pracujúci pre túto firmu návrhom náteru ešte zvýraznili veľmi podarenú prácu kolegov zo SIEMENSu a výsledkom je atraktívny čierny vzhľad rušňa, ktorý je v dizajne koľajových vozidiel bežnej stavby určite posunom a zaujme aj čisto laickú verejnosť. Samozrejme, že nehovorím o nejakej novinke a tento rušeň nie je jediným strojom tohto typu na našich tratiach. Rušne tohto typu sa u nás objavovali najskôr vo farbách OBB v zachádzkach z Viedne, neskôr bol známy prenájom spoločnosťou BRKS (logo BRKS niesol rušeň vo farbách spoločnosti Siemens Dispolok, ktorá sa neskôr stala súčasťou spoločnosti MRCE Dispolok Ltd.). V spomínanom čiernom dizajne MRCE ho možno na našich tratiach zhliadnuť asi od roku 2008.

ER 20-009 Express Rail, 6.10.2011 (foto by kovko - http://www.zeleznicny.net)
Jedným z Eurorunnerov, ktorý sa na Slovensko dostal je aj ER 20 009 od MRCE Dispolok, ktorý doplnil svojho predchodcu ER 20 005. Tieto rušne boli v nájme u viacerých spoločností, no asi  najdlhšie trvajúci nájom je u spoločnosti Express Rail. Dlhodobý prenájom zrejme minulý rok vyústil do odkúpenia, výraznejšej zmeny vzhľadu, ako aj značenia rušňa. Logá prenajímateľa MRCE boli odstránené, na bočnice bolo doplnené veľké logo Express Group a rušeň bol preznačený na rad 761, s konkrétnym číslom 761.101-5, ktoré bolo doplnená na čelá a boky rámu.

761.101-5 (ER 20 009) neďaleko Hornej Štubne (Foto by Rudynko - http://www.railtrains.sk)

Rušeň však niekoľko rokov jazdil po našich tratiach v pôvodnom prevedení prenajímateľa, doplnený len o malé logo nájomcu. Nešlo pritom len o nejaké lokálne pôsobenie. ER 20 009 bolo možné vídať najčastejšie s ucelenými vlakmi vo všetkých kútoch Slovenska. Je to veľmi zaujímavá zhoda okolností, že práve Eurorunner s číslom 009 sa stal predlohou pre model vo farbách  MRCE Dispolok. Pomerne jednoduchá úprava modelu sa tak doslova ponúkala. Chýbalo totiž doplniť len logo nájomcu a získali sme model, ktorý možno s ucelenou súpravou nákladiakov na koľajisku bez problémov odstaviť vedľa súpravy vedenej napr. rýdzo slovenským "Okuliarnikom". To všetko bez toho, že by sme prevádzkovali nejakú "exotiku" - vozidlá, ktoré sa v reály nikdy nemôžu stretnúť. O tom, že "nekecám" svedčí napr. aj nasledujúca snímka.

ER 20 009 s kontajnerovým vlakom Dunajská Streda - Veľká Ida predbiehaný rýchlikom v žst. Lovinobaňa. (foto by  Taurus - http://www.railtrains.sk)
ER 20 009 privesený na koniec R 837 Levičan 19.7.2010. Rušeň bol takto prepravovaný na overovacie jazdy v sklonovo náročných podmienkach stredoslovenských tratí. (foto by Taurus - http://www.railtrains.sk)

Model ER 20 009 MRCE bol svojho času naozaj dostupný, keďže bol v ponuke výrobcu Piko (edícia HOBBY - dostupný na objednávku), ako aj Roco (už bežne nedostupný model). Prevedenie modelu Roco je v slušnej kvalite, no vždy sa dá ísť vyššie. Napr. aj u tohto modelu sú masky podvozkov, ako aj iné diely v pôvodnej farbe plastu, bez ďalšej povrchovej úpravy. Pojazd je funkčne na štandardne vysokej úrovni. Model Piko na druhej strane ponúka za polovičnú cenu toho celkom dosť. Edícia HOBBY má však svoje výrazné limity. Treba teda počítať s absenciou fungovania koncových svetiel, s madlami, ktoré sú len súčasťou výlisku skrine modelu, či ďalšími znakmi edície HOBBY. Čínsky trojpólový motor však ženie model celkom slušne a sprevodovanie poskytuje plynulú jazdu aj pri nízkych rýchlostiach. Za zmienku tu stojí aj 8 PINová koncovka pre dekodér.

Úprava bola realizovaná na modely Roco, s doplnením a farebným doladením štandardne dodávaných doplnkov. Logo dopravcu je v podobe na mieru vyrobeného decalu. Požadovaná kvalita splynutia s povrchom bola dosiahnutá aplikáciou usadzovacích roztokov od Agamy a výsledok už nebolo nutné prelakovať. Výsledok by bolo ďalej vhodné doladiť jemnou patinou, ktorú už reálna predloha modelu počas niekoľkých rokov prevádzky na slovenských tratiach získala.




1 komentár:

  1. Piko Herkules je jeden z najlešpích rušňov z edície Hobby. Dobrá cena, popisy a jazdné vlastnosti.

    OdpovedaťOdstrániť