piatok 6. septembra 2013

Stavba 77 metrového mosta

Takmer žiadne modelové koľajisko sa nezaobíde bez nejakého toho mosta, ktorý pôsobí v zmenšenej krajine vždy atraktívne. Niekedy však nejde len o estetickú záležitosť. Lokalizáciu mosta v určitom traťovom úseku si vyžiada samotné umiestnenie či konštrukcia modelového koľajiska, najmä ak je situované po obvode celej miestnosti. Veľmi často ide teda o premostenie dverí alebo vstupu do miestnosti s ostrou železničnou prevádzkou :) Takéto premostenia bývajú často riešené jednoduchým odnímateľným modulom s rovným úsekom trate, náročným modulom s mostom, ktorý má vymodelované aj celé premostené údolie alebo najjednoduchším riešením - mostom bez vymodelovanej krajiny pod ním. Takýto most síce z pohľadu modelovej krajiny prechádza akýmsi vzduchoprázdnom, no má svoje výhody. Tie sú najmä v podobe rýchlej stavby, ľahkej manipulácii pri odnímaní a osádzaní, ako aj spratnosti.

O posledne spomenutý typ premostenia ide aj v tomto prípade, kedy zadaním bolo vytvorenie jednokusového mosta na preklenutie šírky štandardných 90 cm dverí, ktorý by pôsobil vcelku verne a pasoval by do podmienok našich dráh. Stavba mala byť samozrejme rýchla, s minimalizáciou nákladov čo smerovalo k použitiu prefabrikovaných komponentov. Výber padol na imitáciu oceľového mosta so stredne vysokou nitovanou konštrukciou, ktorý je u nás pomerne bežným typom a prechádza ponad množstvo našich riek. Samozrejme popri skutočnosti ide pri danej konštrukcii o trochu nadsadenú dĺžku bez použitia podpery.

Most neďaleko Hlohovca (www.galeriaslovakia.sk, foto: helcidko)
Most cez rieku Poprad (www.panoramio.com, foto: maritka)
Základnou otázkou bol výber nosníku, teda komponentu, na ktorom by bolo možné modelový most postaviť. Tento nosník by mal byť čo najnenápadnejší, najmä pri pohľade z boku a zároveň pevný, aby bez akejkoľvek deformácie udržal váhu celej súpravy. Výber padol na duralový "T" profil (1,5 x 1,5 cm) používaný ako súčasť kovania vstavaných skríň. Ďalší krok bol výber imitácie samotnej oceľovej konštrukcie. Väčšina bežne známych výrobcov ponúka len cenovo pomerne náročné kompletné mosty. Potom som však vo vynikajúcom žilinskom shope  našiel sólo boky mostnej konštrukcie od firmy PECO z Anglicka. Na celkovú požadovanú dĺžku mosta bolo nutné použiť celkom 5 párov tejto konštrukcie.


Koncové časti jednotlivých dielov PECO boli odrezané, aby ich bolo možné spájať a vytvoriť tak dojem jednej dlhej konštrukcie. Vzhľadom na výšku koľajiva na koľajisku (2,5 mm) bolo na most vybrané koľajivo typu PIKO A-gleis, ktorého koľajové prúty boli pred montážou z bokov natreté na hrdzavo.

Skúšobné spojenie dielov po odrezaní koncových častí.
Jednotlivé diely pripravené k stavbe.
Zostával už len posledný problém v podobe vyriešenia samotného upevnenia jednotlivých dielov k mostovke - "T" profilu. Po zhodnotení doma dostupných materiálov padol výber na tabuľky plošných spojov. Tie boli rozrezané na obdĺžnikové platničky potrebnej šírky a umiestnené na mostovku. Vznikli tak akési konzoly pre uchytenie "mostných bočníc". Platničky boli rozložené tak, aby boli na začiatku, resp. na spoji a v strede každej "mostnej bočnice". Následne boli kolmo na tieto platničky nalepené ďalšie pásy plošných spojov, ktoré mali zlepšiť samotné uchytenie "mostných bočníc", ako aj výstuž proti ich pozdĺžnemu kriveniu. Hrúbka 2 spojených plošných spojov zároveň výborne zapadla do vylisovanej štrbiny na "mostných bočniciach" PECO. Aby nedochádzalo k prehýbaniu koľají, ktoré sú vedené po nalepených platničkách, boli medzi jednotlivými konzolami aplikované ďalšie kusy plošných spojov so zhodnou šírkou ako horná hrana "T" profilu. Uvedené diely bolo nutné pozorne centrovať vo vzťahu k stredovej osy mosta. Tento ťažko pochopiteľný odsek textu asi najlepšie vysvetlí nasledujúca snímka :)
Mostovka s nalepenými konzolami.
Aby sa most približoval čo najviac k dizajnu našich dráh, nesmie chýbať zábradlie z charakteristických "L" profilov. Tieto plastové profily, ako aj ďalšie neskôr spomenuté diely zoženiete TU. Použil som najmenšie dostupné o rozmere 1,5 x 1,5 mm, čo samozrejme pri prepočítaní mierky celkom nezodpovedá realite, no výsledný vizuál je vcelku fajn. Po narezaní a prispôsobení boli fixnuté sekundovým lepidlom. Mosadzný materiál by bol lepší, no cena a náročnosť opracovávania by bola v tom prípade trochu vyššie.
Bočnica mosta skúšobne osadená na konzoly a doplnená o zábradlie z "L" profilov.
Podobné, no o čosi väčšie profily som použil ako ochranu proti vykoľajeniu prechádzajúcu vnútrom koľají. Tieto profily budú dosadené aj na koľaje vedúce k mostu a ukončené charakteristickým zahnutím k sebe. Zostávajúci medzikoľajový priestor bol prekrytý imitáciou krablovaného plechu. Opäť išlo o plast, konkrétne dosky o hrúbke 0,5 mm americkej výroby od JTT - Scenery products. Upozorňujem, že som použil deklarovanú veľkosť Z (1:250), ktorá sa však paradoxne ako tak približuje k H0 (1:87), no vylisovaný vzor by mohol byť ešte hustejší. Tento materiál som narezal na pásy potrebnej šírky a tie som následne porozdeloval na menšie kusy. Dĺžku jednotlivých kusov som približne odvodil z fotografií reálnych mostov (podľa počtu podvalov).
"L" profily a "plechové" výplne medzikoľajového priestoru.
Po vyplnení medzikoľajového priestoru na celej dĺžke mosta začala montáž jednotlivých "mostných bočníc". Do pripravených konzol jednotlivé diely pekne zapadali s následnou fixáciou sekundovým lepidlom (gél). Montáž tak šla pomerne plynule, bolo ale nutné dávať pozor na dodržanie pravého uhla k rovine koľají.

Montáž "mostných bočníc".
Na krajné diely bolo nalepené zábradlie pred montážou, na ostatné bolo lepené až po kompletnom osadení bočníc na konzoly. Spoje jednotlivých "mostných bočníc" boli pretmelené a začistené, aby ich bolo čo najmenej vidieť a most pôsobil celistvo.
Doplnenie dielov zábradlia.
Zostávalo už len vyplniť priestory popri koľajách. Tieto časti sú zvyčajne v reále prekryté niekoľkými platňami krablovaného plechu. Pozdĺžne pásy prekrývajú vonkajšie časti podvalov. Ostatný priestor býva prekrytý samostatnými plechovými platňami. Pri výmene podvalov a pod. tak nie je nutné odstraňovať kompletné zakrytovanie mosta. Uvedené delenie krycích plechov som na modely realizoval dosť zjednodušeným spôsobom. Celú časť som prekryl väčšími pásmi plechovej imitácie, ktoré som však pred tým podľa uvedeného delenia rozčlenil otočenou stranou skalpelu. Deliace línie jednotlivých dielov sú tak v plaste len naznačené. Tieto krycie pásy pekne dosadli na podvaly a kraje "mostných bočníc".
Bočné krycie plechy s naznačeným delením.
Detail ukončenia "oplechovania" mosta.
Týmto bola hrubá stavba mosta ukončená. Uvažoval som ešte nad naznačením skrutiek, ktoré držia jednotlivé diely krablovaného plechu, no vzhľadom na vysokú pracnosť s nejasným výsledkom som od toho upustil.
Na novom moste narýchlo skúšobne zapózovala zvolenská Renča.
Zostalo tak už len farebné dotiahnutie mosta. Malo by ísť o most, ktorý má už toho dosť za sebou a kvantá hrdzavého prachu dávajú o sebe vedieť. Počiatočná farba konštrukcie mala byť pritom šedá, svetlejšia, než je farba plastu dielov PECO. Pozlieval som teda nejaké staršie matné farby a od oka namiešal "vyblednutú šedú". Konštrukciu som nastriekal s tým, že koľaje a krycie plechy boli vymaskované. Pri takýchto nesúvislých plochách je striekanie vždy trochu otrava, viac farby ide mimo. Nosný "T" profil a "nepohľadovú" spodnú stranu som nestriekal.
Pohľad na most zo spodu. Duralové "T-éčko", nestriekané konzoly, krycie "plechy" v bielej farbe plastu, "bočnice" a zábradlie vo svetlom odtieni šedej.
Nasledovalo načrtnuté silné patinovanie, čomu dominovala farba hrdze od Agamy (29 M). Pri striekaní krycích "plechov" boli boky mosta dočasne vymaskované. Biela farba plastu "plechov" sa ukázala ako vhodná a regulovaním intenzity nanášanej farby bolo možné vytvárať svetlejšie a tmavšie plochy. Následne boli boky mosta odmaskované a "poprášené" airbrush hrdzou, najmä v spodnej polovici a z vnútorných strán mosta. Aby výsledok nepôsobil takpovediac ubyte, boli niektoré plochy zosvetlené s imitáciou čerstvej hrdze. Na to som použil oranžový suchý pastel z umeleckých potrieb za pár centov. Ten som na brúsnom papieri nastrúhal a následne štetcom jemne nanášal. Obdobným spôsobom som niektoré vonkajšie časti konštrukcie zaprášil čiernym pastelom. Patinovanie bolo fixnuté matným lakom zo starého spreja. Výsledok posúďte sami na nasledujúcich snímkach, kde zapózovala aj "Zamračená" ZSSK Cargo :)
Výsledný vzhľad mosta.
 
Detail hrdzavej imitácie plechového krytovania.
752 na moste v zapadajúcom slnku.
Nosné "Téčko" viditeľné len pri pohľade z boku.
Pár záberov na záver :)
 

3 komentáre:

  1. Dakujem za inšpiráciu ako vytuningovať môj most. Klobúk dole pekná praca! Mohol by si prosím venovať další príspevok kolajisku?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalnú reakciu :) Žiaľ, v najbližšej budúcnosti príspevok ohľadom koľajiska asi nebude, keďže sa mu momentálne z časových dôvodov nevenujem. Keď to však bude aktuálne, určite sem opäť niečo z tejto oblasti pridám.

      Odstrániť
  2. Ahoj. Nádherný most a skvelá práca. Taktiež článok a postup je skvele vypracovaný, konečne dobrý článok o tom, ako si vyrobiť dostatočne pevný dlhý most. V budúcnosti plánujem ďalšie rozšírenia koľajiska a bez takéhoto niečoho podobného sa nezaobídem. Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť