streda 27. apríla 2016

Úprava T478.1 ČSD Roco v "unifiku"

Nepatrím k veľkým fanúšikom unifikovaných náterov dôb minulých, no červeno-šedý náter z prelomu 70. a 80. rokov minulého storočia tejto mašine vcelku sekol. Keď sa mi dostal do rúk model Roco 72928, bol tento môj pocit umocnený. "Bardotka" pôsobí veľmi elegantne a model je podľa mňa celkovo podarený. Samozrejme, vždy sa dá niečo vylepšiť (rovnako aj zhoršiť), tak som uvažoval kam tento model posunúť. 
Modely som mal k dispozícii 2, ako prvá tak na rad prišla zmena inventárneho čísla. Napadlo mi, že s pôvodným modelom tak môže vzniknúť pekná dvojička, ideálna na čelo rýchlika (aj keď v takomto nasadení tieto stroje asi nedominovali), či uceleného nákladného vlaku, ktorá však bude v detailoch pekne odlíšiteľná. Ako vzorový model bol podľa dobovej fotodokumentácie vybraný stroj T478.1015.

T478.1015 opúšťa zastávku Praha - Modřany dňa 21.4.1984 (foto by Miroslav Fógl - http://lokomotivy.net)
Tento rušeň nosil svoje pôvodné označenie na smaltovaných tabuľkách, klasická objednávka leptaných tabuliek tak nebola možná. Nasledovala teda vlastná výroba, kedy som oprášil techniku, ktorú som použil posledne ešte asi počas mojich gymnaziálnych čias. Ako nosný bol použitý mosadzný plech o hrúbke 0,1 mm, vystrihnutý na mieru. Ten bol prebrúsený, odmastený a následne farebne upravený na červeno. Samotný text označenia bol na tabuľku aplikovaný vo forme na mieru vyrobeného decalu. Použitím usadzovacieho roztoku od Agamy (Tensol) a následným ochranným fixnutím pomocou laku od Tamiya bol dosiahnutý výsledok zrovnateľný s technlógiou tampónovej tlače. Navyše, tabuľky, čo k modelu pribalilo Roco sú akýsi "miš-maš". Vyzerajú ako smaltované (biela potlač), no sú zároveň odlievané (znaky a orámovanie je vypuklé). Pre imitáciu smaltovanej tabule je preto vhodnejšia plochá tabuľka - bez vystúpených znakov či orámovania. Na koniec zostávalo ešte odstránenie pôvodného označenia T478.1 z masiek podvozkov pomocou riedidla Revell.

Z prava: surové mosadzené tabuľky, následne ofarbené a neskôr doplnené decalom. A pôvodné tabuľky od Roca.

Reálna predloha bola neštandardne osadená červenou "3D" hviezdou z plechu. Z modelu tak bolo potrebné odstrániť pôvodnú hviezdu a dosadiť hviezdu z leptu. Použitá bola hviezda z produkcie pána Banka. Keď sa ku mne dostali leptíky ventilátorov a ich sieťových prekrytí z produkcie spomenutého pána, vedel som, že táto úprava bude čakať všetky moje "Bardotky" :) Ventilátory, ako aj hotové sitá boli v závere streknuté odtieňom RAL 7005 (Mausgrau), čo je odtieň strechy a rámu rušňa. Ide o pekný detail, aj keď samotné ventilátory sú pod leptaným sitom viditeľné len pri detailnejšom pohľade (obzvlášť pod dobrým svetlom). Čistota osadenia sita má tiež svoje limity, no určite je to lepšie než pôvodné plastové odliatky, navyše len vo farbe samotného plastu.

Pôvodné sitá ventilátorov, úprava šachty a osadenie leptaného sita. Hore je pripravená skladačka ventilátorov ...
... a už hotové ventilátory na nosníkoch, pripravené na lakovanie a dosadenie do strechy rušňa.

No a na záver ešte porovnanie či to stálo za to :)
Poslednou zásadnejšou úpravou bolo doplnenie hadíc pieskovania. Išlo o už osvedčenú techniku na 754.055-2, s tým rozdielom, že "Bardotka" má oproti "Okuliarnikom" radu 754 o 4 piesočníky menej, hadice pieskovania sú tak vždy len na čelnej strane rušňa. Hadice pieskovania samozrejme svojím tvarom úplne nezodpovedajú skutočnosti. Vzhľadom na požadovanú prejazdnosť modelu cez oblúky, imitácia hadíc nemôže ísť tak na priamo. Celkove však podľa môjho názoru pôsobí tento detail dobre a vizuálnej stránke modelu určite čo-to pridá.
Detail na doplnené hadice pieskovania.
Vzorový rušeň mal nárazníky, vrátane ich uchytenie v čiernej farbe. To teda ešte bolo na modely potrebné farebne doriešiť. Ďalej nasledovala farebná úprava štandardných doplnkov ťažného ústrojenstva rušňa a už tradičný nástrek imitácie strojovne, tentokrát tiež do odtieňa "Mausgrau" šedej. Jedno čelo bolo osadené plným pluhom, na druhej strane je ponechané spriahlo. Model je tak vhodný do vitríny, ako aj do ostrej prevádzky :) Na záver prikladám ešte pár snímok v rôznych svetelných podmienkach.

 
 
Na záver porovnanie, ako sa zmenilo čelo rušňa oproti pôvodnému modelu.

4 komentáre:

  1. Maťko! Je mi cťou že práve takto upravený model (ba ešte o voľačo krajší) z tvojej dielne evidujem v mojom DEPE. ĎAKUJEM. Maroš.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Maroško, ďakujem za za pochvalné slová a mašine poprajme čo najskôr poriadne výkony so super zvukom od p. Smutka (Jacek - modely) :)

      Odstrániť