nedeľa 26. mája 2013

Úprava hobby vozu WRmz ČD Roco

Na úvod chcem upozorniť, že tento príspevok nie je vhodný pre náročných modelárov, s ktorými pri pohľade na viac či menej nedokonalé modely začnú lomcovať vášne, ako sme tomu občas svedkami na rôznych diskusných fórach. Je nutné priznať, že aj po úprave ide o model, ktorý je od zamýšľanej predlohy diametrálne odlišný. No keď pouvažujeme nad popularitou slovenskej verzie BistroBar, niekoho by táto prerábka predsa len mohla zaujať :)


Je to už niekoľko rokov, čo sa na našom trhu objavili hobby vozy od Roca našich národných dopravcov (ZSSK a ČD). Vozy v skrátenej mierke (1:100), s okuľahodiacim farebným prevedením, avšak úplne uletenou konštrukciou popri deklarovanom typovom označení. Všetko zaklincované použitým typom podvozkov. Modely však mali jednu veľkú výhodu. Bola ňou cena.

Asi za 15 EUR sa z tejto série ku mne dostal aj reštauračný voz ČD s označením WRmz. Skôr než reštaurák z "Vindobony", sa mi tento voz ponášal na staré WRm-ko jazdiace pod oknami vo vtedajšom radení expresu Detvan. Pokúsil som sa teda o jeho malú úpravu, aby som tento dojem ešte viac zosilnil. Výsledok nie je nič extra, ale radený v súprave brázdiacej krajinu vyzerá celkom slušne. Obzvlášť, keď sa celkové náklady môžu pohybovať okolo 22 EUR (samotný voz + nové podvozky + farebná úprava a detaily).
Postup bol založený na úprave spodku vozu, dosadení iného typu podvozkov Roco, prelakovaní spodku, strechy a čiel vozu. Nakoniec bol ešte vyfarbený interiér a dosadených pár detailov.
Pôvodný voz WRmz od firmy Roco.
Úprava spodku spočívala v odstránení (odrezaní) bočných obkladov pod rámom vozu. Zostali len zariadenia, ktoré boli robustnejšie (akumulátorové skrine a pod.), prípadne prechádzali celou šírkou vozu z jednej strany na druhú. Pôvodné podvozky typu MD 52 boli vymenené za podvozky Roco typu Görlitz V, ktoré tento výrobca používa na vozy typu "Y". Nové podvozky bolo nutné mierne upraviť. Konkrétne išlo o zbrúsenie výliskov na hornej časti, úpravu podvozkového rámu na strane kinematiky a nástrek čiernou farbou. Dvojkolia boli použité z pôvodných podvozkov. Rovnako do čierna bol streknutý aj celý spodok vozu, s následnou vrstvou matného laku.
Upravené podvozky Roco typu Görlitz V.
Pre zabezpečenie stability vozu (zamedzenie "tilligovskému" kmitaniu do strán) a dorovnanie (podloženie) jednej strany podvozkov bolo nutné mierne upraviť kinematiku spriahla, na ktorú podvozky priamo dosadajú. To bolo vyriešené nalepením tenkej plechovej platničky. Čelo podvozkového rámu sa aj napriek úprave o kinematiku mierne zachytávalo. Bolo tak nutné rameno kinematiky ešte jemne zbrúsiť. Tieto úpravy boli robené až po lakovaní, takže sú dobre viditeľné na nasledujúcom obrázku. Posledná úprava spodku vozu spočívala v dosadení nového schodíka pre posunovača. Bolo by však vhodné vymeniť aj nástupné schodíky, keďže tie pôvodné sú neprimerane mohutné.
Detail časti pre umiestnenie podvozku.
Úpravy skrine boli len kozmetické. Najviac sa to prejavilo na čelách vozu, kde boli do vopred vyrezaného priestoru dosadené el. káble. Čelá boli ďalej streknuté šedou farbou, keďže oranžový pruh pôvodne zasahoval až po prechodový mech. Trafiť potrebný odtieň nebolo zložité. Šlo len o jednoduché zmiešanie bielej farby s kvapkou čiernej. Výsledok bol vylepšený prelakovaním celej skrine polomatným lakom, ktorý zjednotil farebný prechod.

Pohľad na pôvodné a nové čelo vozu.
Ako napovedá predchádzajúci obrázok, rovnaké farebné riešenie bolo aplikované aj na celú strechu. Nasledovalo už len farebné prispôsobenie interiéru, ktorý bol pôvodne celý v modrej farbe plastu. Steny boli nastriekané jemne krémovou farbou, stoly na bielo, sedačky na hnedo. Keďže cez okná je do vozu pomerne dobre vidieť, na stôl som "prestrel" dekoračné tmavočervené obrúsky a postavil lampy. Tie boli vyrobené z kancelárskych špendlíkov a nepodarili sa celkom podľa mojich predstáv. No do celkového konceptu hobby vozu celkom zapadajú.
Pohľad do interiéru.
Pôvodné popisy na voze boli zachované a teda celkom nezodpovedajú realite. Jediná malá úprava spočívala v zmazaní písmenka "z" z pôvodného označenia WRmz. Nie len počet, usporiadanie, ale aj typ okien taktiež nezodpovedá reálnej predlohe. Niekoľko dávnejšie rekonštruovaných vozov tejto rady však dostalo okrem klimatizácie aj nové okná, ktoré sa približujú typu, aký je použitý na tomto modelovom voze. Výsledné označenie vozu by tak mohlo byť aj WRmee.

Modernizovaný vozeň WRmee s novým typom okien (foto: www.parostroj.net).
Posledné detailné úpravy spočívali v dosadení tabuľky váhových údajov, tabuľky označenia vlastníka vozu a vymaľovaní madiel, ako aj hrán schodíkov.
Nový schodík, el. kábel a tabuľka vlastníka.
Na záver prikladám ešte niekoľko snímok modelu a reálneho vozu pre porovnanie. Zo snímok je zjavná farebná príbuznosť, no zároveň aj konštrukčná odlišnosť skutočnej predlohy a modelu. Vzhľadom na spomenutú finančnú, ale aj celkovú nenáročnosť úpravy je to vcelku akceptovateľné riešenie pre všetkých začínajúcich či hobby modelárov.

1 komentár:

  1. Lucky 15 Casino Tickets - Mohegan Sun - KT Hub
    Get Lucky 15 Casino tickets 전주 출장마사지 at Ticketmaster. 광주광역 출장안마 Find 바카라 사이트 벳 무브 Lucky 15 Casino venue concert 아산 출장샵 and event 제천 출장안마 schedules, venue information, directions, and seating charts.Jan 29, 2022Jax

    OdpovedaťOdstrániť